Napis - Drgnienia Lutni...w stronę muzyki baroku

Wykonawcy koncertów

Zespół LUTE DUO PLUS specjalizuje się w muzyce na instrumenty szarpane z epoki Baroku, przede wszystkim wykonuje utwory S.L. Weissa, w tym dzieła na duet lutni, utwory solowe, oraz transkrypcje organowe dzieł kompozytora. W skład zespołu wchodzą Anna Kowalska, Anton Birula i Alisa Birula.

Obraz:
Zespół Lute Duo Plus

Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka zajmuje się głównie kompozytorami francuskiego i niemieckiego baroku, takich jak Gaultier, Du Fault, Gallot, Weichenberger, Weiss. Zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha, jest autorką transkrypcji lutniowych jego sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych.

Realizując partie basso continuo występowała z takimi artystami jak: Emma Kirkby, Teodor Kurentsis, Władysław Kłosiewicz, Tytus Wojnowicz, Marek Toporowski, Anna Mikołajczyk, Nazar Kożuchar (The Pocket Symphony, Rosja), Anatolij Grindienko i Wiktor Sobolenko (Rosja). Obecnie skupia się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową. Poszukując pierwotnego brzmienia utworów J. S. Bacha oraz S. L. Weissa łączy swoją indywidualną interpretację z unikalną technologią, grając na strunach jelitowych, takich jakich używano w epoce baroku.

Obraz:

 

Anton Birula studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Koncentruje się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową – taki właśnie repertuar, składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich, zaprezentował na licznych recitalach lutniowych. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha na lutnię barokową. Grając na teorbie brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej.

Jego fascynacja francuską muzyką na violę da gamba doprowadziła do współpracy z rosyjskim gambistą Wiktorem Sobolenką, z którym w roku 2001 nagrali płytę zawierającą utwory Maraina Marais na gambę solo z teorbą jako jedynym towarzyszącym instrumentem continuo. Anton Birula współpracował z tak wybitnymi solistami jak Władysław Kłosiewicz, Nigel Kennedy, Emma Kirkby, Marek Toporowski, Olga Pasiecznik. Podczas swojej długiej współpracy z Warszawską Operą Kameralną brał udział w wystawieniach wszystkich dzieł Claudio Monteverdiego, a także oper Periego, Cacciniego, Landiniego i Scarlattiego.

Obraz:

 

Alisa Birula ur. 2003 r. Edukację rozpoczęła w 2010 roku w ZPSM im. K. Szymanowskiego w Warszawie w klasie prof. Marii Grzebalskiej gry na fortepianie. W roku 2015 zaczęła naukę gry na organach w klasie prof. Emilii Dziubińskiej. Doskonaliła umiejętności podczas lekcji i warsztatów u prof.: Urszuli Bartkiewicz, Ennio Cominetti, Vincenta Dubois, Marii Erdman, Vincenta Rangera, Johanna Vexo, Dmitry’a Zubova. W latach 2018-2020 Alisa zdobyła II miejsce w XI Krakowskim konkursie młodych organistów (18-25 listopada 2018 roku), wyróżnienie w IX Ogólnopolskim Konkursie Organowym uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w Olsztynie (22-24 marca 2019 roku) oraz III miejsce w grupie starszej na XV Białostockim Festiwalu Młodych Organistów (10-11 października 2019 roku).

Uczestniczyła w Festiwalu „Beethoven Plus 2019” w Altaussee, Austria, w VI Międzynarodowym Organowym Festiwalu Bożonarodzeniowym „Adeste Fideles” 2019 w Sankt Petersburgu, Rosja, w XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Świnoujskie wieczory organowe - muzyczne perły baroku” 2019, a także w festiwalu „Jesień z Elsnerem i Weissem” 2018 w Grodkowie. Alisa jest stałym członkiem zespołu LUTEDUO PLUS, z którym prowadzi działalność koncertową od 2016 roku.

Obraz:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Marcin Lauzer koordynator projektu "Drgnienia Lutni - w stronę muzyki baroku", urodzony, podobnie jak S.L. Weiss w Grodkowie. Po ukończeniu grodkowskich szkół, szkoły muzycznej w Nysie, akademii muzycznej w Katowicach rozpoczął pracę w 2002 roku jako organista i dyrygent w sanktuarium na Jasnej Górze, gdzie sprawuje tę funkcję do dziś. Jest laureatem m.in. takich nagród jak Grand Prix w przeglądzie pieśni pasyjnej w Koziegłówkach oraz wyróżniony na przeglądzie pieśni pasyjnej w Żorach (jako dyrygent chóru jasnogórskiego), nagrodzony medalem za zasługi dla Województwa Śląskiego oraz statuetką za zasługi dla gminy Grodków. Jest wykładowcą w studium muzyki kościelnej w Częstochowie, chorału gregoriańskiego w częstochowskich klasztorach, członkiem kilku stowarzyszeń, w tym Kapeli Jasnogórskiej, Polskiego Stowarzyszenia Muzyków Kościelnych. Organizator i wykonawca koncertów organowych i kameralnych, w tym Grodkowskiego Lata Organowego (założyciel), popularyzator życia i twórczości Józefa Elsnera (doprowadził do prawykonania z rękopisów Mszy g-moll Elsnera napisanej dla Grodkowa), autor publikacji muzycznych i popularno-historycznych w lokalnej prasie i wydawnictwie. Zajmuje się również kompozycją i opracowaniem utworów przeznaczonych na chór i orkiestrę do celów liturgicznych. 

Marcin Lauzer wykona w listopadzie b.r. w kościele pw. św. Michała Archanioła w Grodkowie specjalne utwory organowe nawiązujące do muzycznego pojedynku Weissa i Bacha oraz opowie o postaci S.L.Weissa podczas tego wydarzenia. 

Obraz:

 

Realizator projektu: Fundacja Ars Restituta
KRS 0000670648
NIP 6832093943
REGON 366890421

Siedziba:
Głogowska 19 / 2,
30-416 Kraków

Skontaktuj się
e-mail:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright: www.lutnia.info.pl - Fundacja Ars Restituta

Webdesign: WebInspiracje

Baner
Baner